Everything is Emptiness – עקרון בודהיסטי

עקרון בודהיסטי – Everything is Emptiness

היום ה-80 למסע – יום ראשון, 23 ביוני

שכנים הודים – רבע לשש. השכנים ההודים שלנו עושים רעש חזק עם אופנועים למטה בחצר. קרן ורומי ערות. עכשיו גם אני. זה נמשך כרבע שעה הרעש המרגיז של המנועים שלהם עד שהם נוסעים מפה עם כל הציוד שלהם. נראה שהם נסעו לטרק אופנועים. אולי 6 או 7 אופנועים עמוסים תיקים ומזרונים. קרן אמרה שירד גשם חזק בלילה. אני לא הרגשתי. אני קורא על הבוקר כתבה בynet על שיטפונות והרוגים בהודו. זה במדינת אוטרקאנד שהיא מדינה דרומית למדינה שאנחנו נמצאים. אנחנו בהימאצ׳ל פראדש. פראדש זאת מדינה בהודית והימאצ׳ל זה שלג כלומר מדינת השלג.

בוקר בלילי – כולם בחדר , עידו מכין שיעורים. גם חשבון, גם לשון וגם אנגלית. ניראה שהוא הדביק את הפער בחשבון. כבר עשר וחצי עכשיו. קרן, עלמה ועידו משחקים טאקי בחדר. היום לא עושים כלום, קרן מכריזה. צריך לנוח מהטרק הקטן של אתמול. גם מעונן היום. השמיים לבנים ולא רואים שמש ולא תכלת של שמיים. עשרה ל11 אצל לילי בארוחת בוקר. שקט פה הבוקר. עלמה מציירת על גלויות שנשלח מאוחר יותר. אני שוב קורא על בודהיזם. פרק 4. Everything is emptiness בתרגום חופשי הכל ריק או הכל ריקנות.

004

זה שחווים משהו זה לא אומר שזה באמת קיים – המחבר מסביר שבודהיזם לא נגד הנאות כמו שחושבים לפעמים. הוא אומר שמותר ליהנות מהחוויות שלנו אבל זה שחווים משהו זה לא אומר שזה קיים באמת.  סידהרטה (בודהה) מציע שנבדוק את החוויה שלנו ומציע שזה יכול להיות רק אשליה זמנית כמו לחלום בהקיץ. 12 רומי נרדמת אצל לילי. קרן מציעה שאולי נסע לסרי-לנקה לחודש. עידו ועלמה משחקים קלפים. 12 וחצי. עידו ועלמה עכשיו משחקים קלפים עם ישראלים חדשים פה. חבורה גדולה. הם מתפעלים מהם. רומי ישנה פה. קרן קוראת את האוהל האדום שהתחילה בארץ ולא סיימה. אני קורא עדיין את הפרק על ״הכל הוא ריק״ או ״הכל הוא כלום״.

010 012 014

הכל אשליה – אני חושב שהבנתי את היופי של מה שבודהה הבין. הכל הוא בעצם אשליה. כמו שאין באמת תה, תה זה רק עלים עם מים כך הכל הוא אשליה פה וזמני. כל התקוות, הפחדים והרצונות שלנו הם אשליה של המוח שלנו כולל כל הרגשות הטובים והלא טובים. המחבר מסביר שעל ידי הבנה של ה emptiness יש לך הערכה לכל דבר שקיים אבל מבלי להיאחז באשליה שזה אמיתי ובלי האכזבה של ילד שמנסה לתפוס קשת בענן. אתה רואה דרך האשליה וזוכר שהכל נוצר מתוכך מלכתחילה. אתה עדיין חווה את התחושות של עצב, כעס ותשוקה אבל יש לך את הביטחון כמו מישהו בקולנוע שיכול לנטוש את הדרמה בגלל שהוא מבין שזה רק סרט ולא אמיתי. המחבר מסביר שכל ה”חוקים” או עקרונות של הבודהיזם זה רק כלי עזר כדי להגיע לאמת הזאת כי קשה ישר להבין את הקונספט שהכל הוא כלום. ולכן ברגע שאחד מבין את העיקרון שהכל הוא כלום, הוא חייב לנטוש את החוקים או את הבודהיזם כמו סירה שהביאה אותך לצד השני של הנהר. אין לך צורך בה יותר ברגע שהגעת.

כמו אפקטים מיוחדים בקולנוע – אני מהרהר לעצמי ויודע שהרבה פעמים אני מצליח להתעלות מעל הדרמה שהרגשות שלי מייצרים. זאת ע״י מודעות גבוהה שבה אני צופה (נוכח) במחשבות וברגשות שלי ולכן אני  פחות או בכלל לא מזדהה איתם ומבין בעצם שהכל אשליה שהמוח המיינד שלי מייצר. בודהה לימד את תורתו על ידי מדיטציה שזה בעצם הגברת המודעות העצמית והיכולת לפתח ולחדד את המרכז שלך, האינטליגנציה שלך, המודעות שלך שמעבר למיינד החושב והגוף שמרגיש. הישות הגבוהה שיכולה להבין שהכל הוא כלום, הכל הוא אשליה שנוצרת על ידנו מלכתחילה ולכן אין מה להתרגש יותר מידי. אתה בעצם כמו מומחה לקולנוע שצופה בסרט. אתה נהנה מהאפקטים המיוחדים אבל גם מבין שאלו הם אפקטים של קולנוע וכמומחה אתה יודע בדיוק איך מייצרים את האפקטים. כך שאתה ער לחלוטין בחייך, אתה מודע שהכל הוא כלום, הכל הוא אשליה מהתה שאתה שותה ועד רגש הכעס וההנאה שאתה חש. אתה נהנה ואתה כועס אבל אתה לא מזדהה יותר מידי בגלל שבו זמנית אתה מבין שזאת אשליה שהמיינד מייצר בדיוק כמו אפקט בקולנוע.

חמש שעות אצל לילי – אחד וחצי. סיימתי את הפרק. נהניתי. נחמד מאוד ומתחבר לחכמה שאני מכיר רק מזווית אחרת. שוב זה מוכיח שהאמת היא פשוטה ואבסולוטית. גם בודהה אומר את אותו הדבר. מדיטציה, לא להזדהות עם המיינד והרגשות מוביל לרמת מודעות גבוהה ולקץ הסבל כמו שבודהה חיפש חקר ומצא את הפתרון. מלודי הגיעה. רומי עדיין ישנה. עדיין אצל לילי. מוסיקה מופלאה יש פה. כיף. רגוע. יום ראשון היום. כולם עובדים בארץ. אנחנו לא. כבר התרגלנו לגמרי ולא מתרגשים מזה. פשוט נהנים. רבע לשתיים. גם אריאלה הגיעה. הזמנתי לקרן טיפול הודי Ayurvedic בספא הכי שווה פה במנאלי בג׳ונסון ספא ליום שלישי בארבע. יום הולדת לקרן. זה טיפול של שעה וחצי. שתתפנק לה. אחרי כן אני מתכנן שנלך כולנו לאכול במסעדה של של הג׳ונסון שגם מאוד נחשבת. רק המשפחה. קרן לא רוצה משהו גדול מידי. רק אנחנו. היא מבקשת ואני מבצע. מחר מלודי ואביבית נוסעות לקסול שזה בעמק פרוואטי. ארבע שעות נסיעה. אולי גם אריאלה או שתטוס לתאילנד. אנחנו מתכננים לצאת לכיוון עמק פרוואטי בסוף השבוע. לא ממהרים. לא קל לנו לעזוב את המלון הנוח והמפנק שלנו. שתיים ורבע רומי קמה. אנחנו עד ארבע אצל לילי. גם ארוחת בוקר וגם צהריים. קצת יותר מחמש שעות. אני כבר לא יכול לשבת, גם עלמה מתבכיינת ורומי משתוללת. יצאתי והלכתי לחדר לבד.

לבד בטבע פראי – אני הולך לטייל לי בנוף, אולי למדיטציה. ארבע ועשרה. הולך לי לבד עם אוזניות ומוסיקה. ארבע ועשרים במקדש שנמצא בקצה מנאלי הישנה. חזרתי מהמקדש לכיוון הנהר. עצרו אותי שני הודים. ביקשו שאעזור להם להרים כמה בולי עץ. גם הציע לי אחד מהם לקנות קצת חומר טוב. סירבתי בנימוס. ממשיך ללכת. זאת עליה במקום שלא היינו. אני פוגש תיירים הודים חמודים. אומרים שאני חייב ללכת לראות את רוטאנג-פאס. אני רואה נוף מדהים. לבד על ההר גבוה משקיף על כל העולם. מוסיקה. קצת להתנשף. אושר גדול!  הלב מתמלא אושר. דמעות של אושר תקועות בגרון. איזה כיף לי. וואו, הגעתי למקום מהמם על שפת הנהר. אני כמעט לבד. יש פה עוד שני אנשים באופק. אני חייב לקחת את החבר’ה שלי לפיקניק פה. אני מצלם את הנוף. עשרה לחמש. התיישבתי פה על סלע על שפת הנהר. זרימה חזקה. טבע מקסים. מישהו בא אלי מאחור. הבהיל אותי. מציע לי לקנות משהו לעשן. שוב אני מסרב בנימוס. בקיצור להתבודד בטבע בהודו זה להזמין את כל סוחרי הסמים אליך.  חמש ורבע בדרך חזרה. חם אז קצת מזיע. כיף להפעיל את הגוף. חמש וחצי אני נפגש עם כולם בצומת.

המקדש:

018

021 033 036 043 052 061

המון שקט, המון שלווה – עכשיו בחדר עם עלמה ורומי. הן משחקות. עכשיו אנחנו משחקים מסירות עם כדורי הג׳גלינג שלי. גם עידו וקרן הגיעו. עכשיו גם עידו מצטרף למסירות. בום! פגיעה ישירה בעין ימין. זהו נגמר המשחק. אני מושבת. עין אדומה. מסכן עידו, הוא מרגיש נורא שפגע לי בעין. הביא לי טיל לתוך העין. כמעט שבע כבר. שוב אני ועלמה טאקי. גם מוסיקה ברקע. אני תמיד מחלק. היא תמיד מתחילה. עוד יום חולף לו. יום נחמד. לכולם. היה כיף. המון שקט. המון שלווה. אין דאגות. אין טרדות. לא  עשינו כלום. כבר לא צריך. למדתי עוד קצת על בודהיזם והבנתי שכבר ידעתי רק לא קראתי לזה כך.

2 thoughts on “Everything is Emptiness – עקרון בודהיסטי

  1. מה אוכלת רומפה המתוקה, ונכון שבתמונה שעלמה ועידו משחקים קלפים זו הרגל שלך מבצבצת שם
    תמשיך לאסוף חוויות ד”ש נשיקות לכולם. אמא

Leave a Reply

